lørdag 29. juni 2013

Pistol-pasjon, halvmåner og gamle sjømannsviser





























Jeg har lagt min elsk på varmluftspistoler....
Varmluftspistolen vår er min nye pasjon! Hver dag så sant det ikke regner bruker jeg den for tiden på forsiden av huset vårt. Hele forsiden av huset som er fra 1930 skal skrapes ned. Det trengs virkelig. Plutselig begynte malingen å flasse av og forsiden ble trist og et leit skue. I sin tid ble huset satt inn med linolje, og det er ikke til å kimse av. Mange ville nok byttet kledning umiddelbart, men treverket som kommer fram under alle malingsstrøk er like fint. Jeg elsker å se boblene som kommer fram når jeg blåser med varmluftspistolen og deretter bruke en skrape og drar den seige tykke malingen av treveggen i store flak.  Det er møysommelig arbeid, og det går slettes ikke raskt, men enda er jeg full av pågangsmot og forelsket i varmluftspistolen.

Jeg er så glad i å bruke varmluftspistolen at jeg går rundt med forskende blikk på alle gamle møbler innendørs. Mellom skraping av husveggen skrapes kanskje en bordflate også, slik jeg har gjort det med det lille lysegrå avlastingsbordet på bildet.
Hvis du lurer på hvilken melodi som henger på veggen over bordet så er det av alle tenkelige melodier "What shall we do with the drunken sailor?" Så er det et ungdomsbilde av sjømannspappaen min under. Det er ikke slik å forstå at pappa var en drukkenbolt, selv om han var glad i en iskald pils eller rødvin. Sangen bringer gode minner fram. Det hendte pappa og jeg satt og sang gamle sjømannsviser for full hals sammen med vår usedvanlige dårlige stemmeprakt.




























Far i huset så Ferm Living-katalogen ligge framme med ring rundt denne fine halvmåne-oppbevaringskurven. (Jeg er litt forelsket i halvmåner også for tiden..) Den handlekraftige mannen letet opp en interiørbutikk i byen som selger Ferm Living og forærte meg denne. Makaløs mann!




























GLAD SØNDAG!







13 kommentarer:

  1. Elsker alle fargene du bruker i interiøret ditt!
    Fin søndag til deg :-)

    SvarSlett
  2. Tøff korg,er imponert over den snille mannen din!:-)He, he, What shall we do with the drunken sailor elska eg å synge då eg var yngre:-)Artig drikkevise. Alltid så kjekt å lese bloggen din, du er så dyktig på å formidle, både skriftleg og visuelt.
    Flinke du! Klem frå mari

    SvarSlett
  3. Så fint!
    likte spes. godt de klokkene på veggen, plansjen og den nyyydelige pinne-stolen.
    Kan man spørre om fargekode? :)

    Mari

    SvarSlett
  4. For ett fint og fargerikt hjem du har ;o)
    Nyt søndagen (og varmeluftpistolen) ;o)
    Klem Elisabeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Elisabeth
      Kom ikke sinn på bloggen din så jeg svarer deg her. Tusen takk for koselig hilsen! Så hyggelig å høre at du liker hjemmet mitt.
      Glade julidager til deg!
      Klem fra Kaspara

      Slett
  5. Jeg er simpelt hen så imponert over din standhaftighet og utholdenhet med den varmluftpistolen! Smitt meg gjerne med den fascinasjonen der, hehe! :-) Den gamle og nostalgiske plakaten med celletyper vekker gode minner fra grunnfag og biologisk psykologi for min del. Trodde ikke jeg skulle like det faget så godt, men jommen var det virkelig spennende. kroppen ned i minste detalj. Utrolig hvordan vi er skapt og henger sammen vi mennesker. Fortsatt god skrape og malingsprosess hos deg. Og du, du hadde jommen helt rett; NIB-damene var akkurat så jordnære, usminka og koselige som du beroliget meg med på forhånd. God søndag til deg! Klem fra Beate

    SvarSlett
  6. Så fine bilder, liker så godt at interiøret ditt har en historie, at hjemmet er satt sammen av små fortellinger og minner. Det er SLIK det blir et personlig og hyggelig hjem synes jeg :-)

    Likte også godt sommerutgaven av tallerkenhyllen!

    Gode sommerdager til deg og varmluftpistolen...

    SvarSlett
  7. Hihi, for en fin mann! Det var både oppmerksomt og omtenksomt! :)
    Kan tenke meg det er et møysommelig arbeid å fjerne malingen, men det blir jo sikkert veldig fint når all jobben er ferdig! Det blir liksom litt som å ha en to do-liste der man kan stryke over punkt for punkt... det er litt tilfredsstillende samtidig som det er slitsomt.
    Kommende uke blir solfylt og fin, nyt den!
    Klem :)

    SvarSlett
  8. Fine bilder og koselig historie om syngingen med din far :)

    SvarSlett
  9. Åååå for en skjønn pappa!!!
    Min er både søt og omtenksom han også, men noen interiørbutikk ville han neppe kommet på å besøke for å fixe gave til meg nei gitt... Hehe. Men så snekrer og pusser han opp alt hva jeg måtte ønske så jeg klager ikke ;)

    Og den sangen sang han og jeg også av full hals da jeg var lita! det var mye Evert Taube på tidlig morraskvist.. *skrekkoggruforenmorrasgrettenmeg* Men du verden så gode minner det er!

    Deilige bilder som alltid, blir så GLAD av å besøke deg her inne :)

    Veska er helt digg. Trengte ei som ikke var så stor og tung siden ryggen krangler igjen. Men har ei stor og tøff cognacfarget til dagsreiser som jeg kjøpte på Bianco for et par år siden. Herlig med slike store når man skal ut å reise!

    Nå teller lillemor og jeg ned timene til avreise Sørlandet. Spendt på godvær... Menlder varmere her enn der! Jaja. Kjekt med tur lell :)

    Ha en videre strålende uke og JULI!!!
    Klemmer :)

    SvarSlett
  10. Oioi, det er imponerende å høre hva du holder på med :) Skjønner godt at det er spennende å bruke varmluftpistolen på møbler - men om jeg skulle gått på en vegg med en varmluftpistol hadde jeg nok mistet tålmodigheten helt :p Du er flink som står på og resultatet blir nok supert! :) Koselig å lese om pappan din også :)

    Utrolig flotte mønster og farger hos deg! Veldig inspirerende :)

    Stor klem fra Lite hi

    SvarSlett
  11. Utrolig inspirerende blogg du har, mangle flott fargespill og kombinasjoner :)

    Kan jeg spørre hvor du har kjøpt Design letters A muggen, jeg har bare finnet den lille melke muggen.

    God sommer til deg og dine.

    Kjersti

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Kjersti
      Tusen takk for veldig inspirerende og søte ord!!
      Design Letters A muggen handlet jeg i København på Illums. Illums finnes jo i Oslo også. Lykke til med jakten, den er så fin.
      God sommer til deg også!
      Klem fra Kaspara

      Slett